اجبار از دی ماه
همتی تاکید کرد که مسئولیت حفاظت از اطلاعات مشتریان به عهده بانکهاست و هرگونه ضرر و زیان وارده از این ناحیه به عهده آنهاست.
به گفته او، بانکها اطلاعرسانی در خصوص مزایای استفاده از رمز پویا را آغاز کردهاند و در حال حاضر رمز ایستا و رمز پویا توامان فعال هستند اما مشتریان به دلیل راحتی، ترجیح میدهند از رمز ایستا استفاده کنند.
رئیسکل بانک مرکزی با بیان اینکه رمز ایستا باید به گونهای غیرفعال شود که موجب نگرانی مشتریان، در دریافت روزانه بیش از ۱۰ میلیون خدمت نشود، تصریح کرد که تعدادی از بانکها هنوز به سرویس شاهکار برای انطباق شماره ملی و موبایل مشتریان خود متصل نیستند.
به گفته همتی، بانک مرکزی یک سیستم متمرکز مبتنی بر پیامک راهاندازی کرده است، اما اتصال تمامی بانکها به آن تا ابتدای دیماه فرصت نیاز دارد و عملا اجباریشدن رمز دوم یکبار مصرف تا دیماه زمان میبرد.
در این بین مشخص نیست که اگر اجباری کردن رمز دوم پویا با مشکلاتی از جمله نداشتن گوشیهای تلفن همراه هوشمند مواجه است، چطور برخی از بانکها رمز دوم پویا را اجباری کردهاند؟ از سوی دیگر یکی از مشکلاتی که پیش از این گفته میشد، هزینه زیادی بود که وزارت ارتباطات قرار بود از بانکها برای تایید شماره تلفن افراد با کد ملی بگیرد که مشخص نیست این هزینه کاهش یافته یا خیر؟
همچنین راهاندازی خدمات رمز دوم پویا در برخی بانکها حدود ۳۳ هزار تومان هزینه دارد که به نسبت کارمزدهای بانکی رقمی بالا به نظر میرسد و این در حالی است که دریافت این رمزها اجباری است.
در این میان و طی آخرین خبر، بانک مرکزی دقایقی قبل طی اطلاعیهای اعلام کرد که "به اطلاع مشتریان شبکه بانکی کشور میرساند که بانکها و موسسات اعتباری در راستای ارتقای سطح امنیت تراکنشهای بدون حضور کارت در اینترنت، امکان دریافت رمز دوم پویا را فراهم کردهاند.
از آنجاکه انجام تراکنشهای بانکی و پرداخت از ابتدای دیماه سال جاری صرفا با رمز دوم پویا امکانپذیر خواهد بود، خواهشمند است هموطنان بهمنظور دریافت رمز و تایید شماره تلفن همراه خود به بانک صادرکننده کارت خود مراجعه کنند.
همچنین در راستای پیشگیری از برداشتهای غیرمجاز در فضای مجازی لازم است صرفاً از درگاههای مجاز بانکی و پرداخت استفاده و از ارائه اطلاعات در درگاههای مشکوک جدا خودداری شود".