از بانکداران انتظار می رود که مدیریت هزینه را بیش از سایرین بدانند و در این راستا تمام دقت خویش را بکار ببرند اما دیده می شود بعضا جشن هایی با هزینه های نجومی یا تبلیغات کم بازده در برخی موارد وجود دارد.
به گزارش بانکی دات آی آر، مدیریت هزینه یعنی اینکه هیچ فعالیتی نیست که نتوان آن را با هزینه پایینتر از هزینه کنونی انجام داد.مدیریت هزینه در یک بیان ساده عبارت است از به کارگیری مطلوب و توام با کارآیی منابع سازمان در جهت ارزش آفرینی برای مشتریان. این تعریف بر این نکته محوری تاکید دارد که سودآوری و رشد بنگاه از طریق خلق ارزش برای مشتریان تحقق می یابد.
امروزه در دنیای فرار اقتصادی و محیط رقابتی شدید ، بانکها در تقلا برای دستیابی به عملکرد سود آور هستند. افزایش رقابت و حذف سریع محدوده و مرزهای بین المللی و افزایش روز افزون توقعات مصرف کننده گان برای محصولات و خدمات بیشتر، بانکها را مجبور به پایین آوردن هزینه ها وتلاش برای جذب و حفظ مشترکین می کند. بانکها برای رقابت و موفقیت بایستی بتوانند توازنی دقیق بین کاهش هزینه های عملیاتی و نگهداری سطح خدمات در حد ممتاز برقرار کنند. بانکی که نیاز فردا، هفته بعد و یا ماه بعد را میداند در بین سایر رقبای خود میتواند امتیازهای قابل توجهی را کسب کند.
بانک های آینده
در حوزه خدمات اطلاعاتی بانکها می توانند با استفاده از صفحات نمایش لمسی، کیوسک های ویدئویی با اینترنت وای فای، آیپدها و... راه حلی فعال و خودجوش را ارائه کنند.
دو عنصر اساسی را برای شعبه های نسل بعد حیاتی است. یکی از این دو تثبیت هزینه هاست. این امر با روشهای مختلفی مانند کاهش فیزیکی اندازه شعبه است تا از هزینه های ملک کاسته شود. با این کار هزینه های زیر بنا، سرمایه و هزینه ها استفاده می شود و با اراده خدمات سلف سرویس اتوماسیون فراگیر تر می شود. البته تعداد کمتر پاسخگویان در شعبه نوعی صرفه جویی برای بانک محسوب می شود.عنصر دوم برای شعبه ها آن است که روی تولید سود تمرکز کنند و برای این امر از فروش محصولات مالی و گسترش تجارت هوشمند در سطح شعبه و راه حلهای مدیریت ارتباط با مشتری کمک بگیرند.
امروزه در بازار رقابتی و متغییر صنعت مالی تنها بانکهایی می توانند ماندگار باشند که بصورت کارا و مؤثر تجهیز شده و بیشترین سود آوری را دارند. بهبود رضایت مشترکین و بطور همزمان کاهش هزینه های عملیاتی دو فاکتور اصلی در برنامه استراتژیک برای موفقیت یک بانک است. در حال حاضر برندگان بازارمالی کسانی هستند که توانسته اند به کمک ابزار های تکنولوژیک و پیشرفته این دو فاکتور را در اختیار و کنترل خود درآورند.
عموماً تکنولوژیهای جدید توسط کمپانیهای پیشرو در صنعت مالی و در جهت کمک به مدیریت هزینه ها ، افزایش بهره وری و کارآیی و بهینه سازی فرایند های مالی به کار گرفته میشوند. در تجارتهای حساس ابزارهای تخصصی وظیفه مدیریت در جهت کاهش هزینه های عملیاتی (همچون هزینه های حقوق و دستمزد که برای یک بانک بخش عمده هزینه عملیاتی را موجب می شود) ، مدیریت سطح رضایت مشترکین و نهایتاً حفظ جایگاه موفقیت آمیز رقابتی در بازار کار را بر عهده دارند.